Mietteitä ryhdistä ja hyvästä asennosta

Lupasin kirjoitella seuraavaksi omasta kokemuksestani, mutta kirjoitankin sitä ennen hieman ajatuksia ryhdistä.

Useimmilla meistä on käsitys hyvästä ryhdistä ja ryhdikkäästä ihmisestä. Usein vieläkin kuulee ja näkee, että ryhdikäs asento tarkoittaa vatsan vetämistä sisään ja rinnan työntämistä ulos. Usein näen ihmisten korjaavan ryhtiään vetämällä lapaluita voimaakkaasti taakse yhteen ja vetämällä vatsaa sisään samalla ojentaen asentoa “nostamalla” itseään. Tällaista asentoa ei kukaan jaksa kauaa pitää. Asento romahtaa, jos ei lihasväsymykseen, viimeistään siihen että pitää hengittää. Vatsalihasten ylijännittäminen sekä asennon yliojentaminen vaikuttaa myös hengitykseen ja useimmiten ihmisten on samanaikaisesti vaikeaa säilyttää hyvä asento ja hengittää.

Oma näkemykseni ryhdistä on, että se on  kykyä olla tietoinen omasta asennostaan ja kykyä säädellä omia asentojaan säilyttäen hyvä asento ilman turhaa lihasjännitystä. Itse ajattelen, ettei ryhti ole jotain mikä on joko tai. Usein ihmiset huomatessaan lysähtävänsä yliojentavat asennon, kunnes väsyvät ja lysähtävät uudelleen. Usein kuulee sanottavan, että “Ainiin, piti olla hyvässä asennossa” ja samalla näkee ihmisen voimakkaasti ojentavan asentoaan.  Se on jotain mikä on ulkoapäin ohjattua ja opittua ilman, että tuntisi omassa kehossaan miltä asento tuntuu ja miten vaikkapa lantion asento vaikuttaa niskan asentoon. Istuessa etenkin monet korjaavat asentoaan ylävartalosta, kun asentoa pitäisikin korjata lantiosta.

Ryhtiin vaikuttavat hyvin monet asiat. Niitä on kaikkia mahdotonta opettaa ja ohjata ulkoapäin. Mitä paremmin ihminen tulee itse tietoiseksi itsestään sitä paremmin hän pystyy itse vaikuttamaan omaan asentoonsa. Ja hei, lysyssä ja kiertyneenä oleminen ei ole syntiä. Sanon usein asiakkailleni, että kyllä minäkin istun lysyssä ja huonoissa asennoissa, mutta en kovinkaan kauaa, koska kehoni ilmoittaa siitä aika pian ja voin korjata asentoa koska olen siitä tietoinen. Ei siis ole maailmanloppu, jos joskus hieman retkottaa sohvan kulmassa, mutta kun kehon viestejä alkaa tunnistamaan ei siellä lysyssä kovin kauaa halua olla. Asennon lysähtäminen voi istumatyössä kertoa tauon tarpeesta tai yleisesti väsymyksestä. Asentomme saattaa myös heijastaa mielialaamme. Tänä päivänä kiire vie mukanaan ja saa asennon lysähtämään ja jännittymään sekä hengityksen muuttumaan pinnalliseksi. Kun päivä ollaan tässä asennossa niin illalla voikin ihmetellä miksi selkää, hartioita ja päätä särkee. Hyvään asentoon vaikuttaa koko keho aina jalkateristä niskaan asti sekä vapaasti virtaava hengitys. Jos seisot polvet lukossa ei yläkertakaan voi olla hyvässä asennossa.  Tärkeintä on tuntea olonsa hyväksi ja usein asennon ollessa tasapainoisempi kivut helpottavat ja hengitys kulkee paremmin. Hyvä seisoma-asento on taas edellytys sille, että kävely ja vaikkapa juoksu sujuvat paremmin.

Pyskofyysisessä fysioterapiassa huomioidaan koko keho sekä mielen ja kehon yhteys. Ohjaan Sinua tunnistamaan omaa kehoasi paremmin, jolloin opit itse kuuntelemaan ja säätelemään asentojasi aiempaa paremmin. Tärkeää on oppia yhdistämään asennonhallinta ja hengitys sekä löytämään rentous. Ennen kaikkea on kyse pysähtymisestä ja tiedostamisesta. Ilman pysähtymistä ei voi tiedostaa ja ilman tietoisuutta ei voi muuttaa. Fysioterapeutti ohjaa ja neuvoo, mutta asiakkaan vastuulle jää viimekädessä kiinnostua omasta kehostaan ja halu vaikuttaa omaan hyvinvointiin.

 

Mikäki sinua kiinnostaa oma hyvinvointisi niin nyt olisi siihen oiva mahdollisuus. Elo- ja syyskuun ajan sinulla on mahdollisuus tutustua omaan kehoosi ja löytää keinoja voida paremmin. Tarjoan Sinulle kolmen käyntikerran paketin, joka sisältää 1,5h alkukartoituksen (mm. oirehistoria, työ, asento jne.) sekä kaksi  tunnin ohjauskäyntiä huomioiden asiakkaan arjen, työn sekä yksilölliset tarpeet ja toiveet. Paketin hinta on 170€. Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää.

Kartoituksesta voit hyötyä erityisesti mikäli:

  • kärsit tuki- ja liikuntaelinkivuista
  • sinulla on leikkauksen jälkitilan vuoksi muuttunut kehonkäyttö
  • kipu tmv. haittaa liikkumistasi tai harrastuksia
  • haluat ennaltaehkäistä mm. kiputiloja ja kulumien syntymistä
  • haluat huolehtia omasta hyvinvoinnistasi yleisesti

Kartoituksen ja ohjausten tavoitteena on asiakkaan oman kehotietoisuuden ja itsetuntemuksen lisääntyminen minkä avulla voi oppia itse säätelemään omia asentojaan ja vaikuttamaan omaan oloon.

Olet lämpimästi tervetullut juuri sellaisena kuin olet. Kartoitus muokataan juuri Sinulle ja Sinun näkäiseksesi <3

 

Vastaa