Mikä Sinua liikuttaa?

Ajattelin kirjoittaa liikkumisesta ja siihen liittyvistä motiiveista, koska tuntuu että törmään vähän väliä lauseeseen ”… koska minun pitäisi”. On sitten kyse nivelrikosta, huonosta kunnosta tai ylipainosta niin tuntuu, että hyvin moni liikkuu ja tekee asioita vain sen vuoksi, koska joku on niin käskenyt tekemään. ”Mä en yhtään tykkää kuntosalista, mutta lääkäri käski mun käydä.”, kuulostaako tutulta? ”Mun pitäis olla paremmassa kunnossa.”, sanoo kuka ja mihin nähden paremmassa kunnossa? ”Mä tuun aina tosi kipeeks, mutta kun mun käskettiin tehdä näitä liikkeitä.” Tapaan asiakkaita, jotka huolestuvat ja jotkut jopa ahdistuvat siitä, kun eivät pysty siihen mitä heidän ”pitäisi” tehdä. He ahdistuvat, kun eivät jaksa liikkua niin paljon kuin ”pitäisi” tai tuntevat huonoa omaatuntoa siitä, kun eivät tee niin kuin on käsketty. Vaikka istuminen on pahasta ja liikkuminen hyvästä niin jollain tapaa asioita pitäisi hieman järkevöittää. Joku on joskus jopa huolestunut, että liikkumiskyky menee, kun ei pystynyt salilla käymään, kun oli käsketty käydä koska ikääntyessä lihaksisto alkaa surkastumaan. No, asiakashan huojentui, kun kerroin, ettei hän siihen kuole vaikkei muutamaan viikkoon salilla kävisikään. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisi maata sohvan pohjalla kahta viikkoa. Ja voihan niitä jalkojen lihaksia vahvistaa vaikka portaissa ja kyykistelemällä metsässä.

Entäpä jos halu liikkua tai halu ylipäätään johonkin muutokseen lähtisikin itsestään? Kuinka usein sinulta on kysytty ”Mitä sinä haluaisit tai toivoisit?”. Toki pitää tosiasiat kertoa, jotta ihminen saa tarvittavan tiedon, mutta entä jos jokainen voisikin huolehtia itsestään omannäköisesti eikä ulkoapäin tulevien odotusten ja ohjeiden mukaan. Tarviiko kaikkien olla timmissä ja hyvässä kunnossa vai voisiko hyvä olo ja onnellisuus muodostua siitä, että tekee asioita mistä itselle aidosti tulee hyvää olo ja motiivit tekemiselle syntyvät itsestä sisältä käsin. Usein asiakkaani ovat kertoneet oppineensa kuuntelemaan omaa itseään ja kehoaan paremmin psykofyysisessä fysioterapiassa. Oppimalla kuuntelemaan paremmin omaa itseään voi löytää itselle mieluisia tapoja liikkua sekä löytää tekemisen ja olemisen sopivan tasapainon. Välillä voi löhötä ja vieläpä oikein huonossa asennossa tuntematta siitä syyllisyyttä, kuten muutama asiakas on kuvannut. Psykofyysisessä fysioterapiassa huomioidaan myös ihmisen voimavarat, jolloin pelkkä oleminen voi olla jonain hetkenä riittävää, vaikka sitten olisikin huono kunto tai ryhti.

Seuraavan kerran kun huomaat tekeväsi asioita elämässäsi sen vuoksi, että ”pitäisi” niin kysy itseltäsi miksi pitäisi ja haluanko minä oikeasti tätä vai haluaako tätä joku muu? Entäpä jos liikkumisen ym. halu lähtisikin vain ja ainoastaan sinusta itsestäsi. Jokaisen ei tarvitse olla laiha tai lihaksikas eikä jokaisen tarvitse käydä kuntosalilla tai liikkua viisi kertaa viikossa. Usein asiakkaat kysyvät minulta miten usein näitä harjoitteita pitäisi tehdä ja usein sanonkin, että ”Tee miten itsestä hyvältä tuntuu ja kuuntele omaa kehoasi”. Tämä on ollut monille huojentavaa. Psykofyysisessä fysioterapiassa tavoitteet lähtevät aina asiakkaasta ja asiakkaan arjesta sekä tarpeista. Fysioterapia muokataan ja suunnitellaan asiakkaan arkea ja toiveita palvelevaksi ei toisinpäin.
Tässä hieman omia ajatuksia liittyen siihen Mikä meitä liikuttaa. Toivottavasti herättää keskustelua ja mielellään saa kommentoida.

Vastaa